Ruoveden kulttuurisihteerinä 1986-2003 olin mukana järjestämässä Ruoveden Noitakäräjät -tapahtumaa, joka perustuu 1643 roviolle tuomitun Antti Lieroisen kohtaloon. Antin lisäksi noituudesta syytettiin myös Ruovedeltä Vaasaan muuttanutta Markettaa, joka tuomittiin ja poltettiin 1658 Vaasassa.
SKS:n biografiakeskuksen sivulla on selvitys tapahtumasta. Tarina kertoo, että Marketta kirosi humalapäissään mm. Vaasan kirjurin.
"Vaasan kaupunginkirjuri puolestaan oli saanut kiroukset silmilleen ajaessaan humaltunutta Markettaa talostaan. "Et sinä koira ikäs tätä naura, mutta pitä katkerasti maxaman. Sinä Perkelen Jäsen, tämän sinun pitä katkerasti maxaman", Punasuomalainen uhitteli. Pian kirjuri sairastui, ja hänen raskaana oleva vaimonsa synnytti kivulla lapsen ja hänestä tuli myös esineitä, "joiden pinta oli kovaa kuin kivi". Synnytyksen jälkeen vaimo makasi kauan vuoteessaan "kuin kuollut eikä hänen uskottu enää elävän pitkään". Vauva puolestaan ei nähnyt tervettä päivää, vaan sen silmien eteen kasvoi kalvo, joka tosin lähti silmävedellä ja rukouksilla."
SKS:n biografiakeskuksen sivulla on selvitys tapahtumasta. Tarina kertoo, että Marketta kirosi humalapäissään mm. Vaasan kirjurin.
"Vaasan kaupunginkirjuri puolestaan oli saanut kiroukset silmilleen ajaessaan humaltunutta Markettaa talostaan. "Et sinä koira ikäs tätä naura, mutta pitä katkerasti maxaman. Sinä Perkelen Jäsen, tämän sinun pitä katkerasti maxaman", Punasuomalainen uhitteli. Pian kirjuri sairastui, ja hänen raskaana oleva vaimonsa synnytti kivulla lapsen ja hänestä tuli myös esineitä, "joiden pinta oli kovaa kuin kivi". Synnytyksen jälkeen vaimo makasi kauan vuoteessaan "kuin kuollut eikä hänen uskottu enää elävän pitkään". Vauva puolestaan ei nähnyt tervettä päivää, vaan sen silmien eteen kasvoi kalvo, joka tosin lähti silmävedellä ja rukouksilla."
Vähänkyrön nimismiehenä ja Vaasan kirjurina vuosina 1630-1656 toimi esi-isäni Kreki Laurinpoika, mutta "onneksi" Marketta kirosi kirjuri Juho Hannunpojan.
Ennen tuomiotaan Marketta yritti vakuuttaa, että hän oli tarkoittanut vain hyvää eikä hänen taioissaan ollut mitään pahaa, vaan ne olivat hyvin yleisiä hänen kotiseudullaan Ruovedellä. Hänen puheensa ei kuitenkaan vakuuttanut yhteisöä, joka tahtoi puhdistautua pahasta. Raastuvanoikeus tuomitsi Marketan roviolle ja hovioikeus vahvisti tuomion vuonna 1658.
Ennen tuomiotaan Marketta yritti vakuuttaa, että hän oli tarkoittanut vain hyvää eikä hänen taioissaan ollut mitään pahaa, vaan ne olivat hyvin yleisiä hänen kotiseudullaan Ruovedellä. Hänen puheensa ei kuitenkaan vakuuttanut yhteisöä, joka tahtoi puhdistautua pahasta. Raastuvanoikeus tuomitsi Marketan roviolle ja hovioikeus vahvisti tuomion vuonna 1658.
Kuvassa opettaja Eino Paananen Antti Lieroisen roolissa Ruoveden Noitakäräjillä 1988. Antti Lieroinen neuvoi ihmisiä varastetun tavaran löytämisessä ja varastajien tunnistamisessa maksua vastaan. Hänen katsottiin tekevän tämän noituuden avulla. Käräjillä Lieroinen tuomittiin kuolemaan ja hänet poltettiin roviolla. (Kuva Tapio Holopaisen ottama. Julkaistiin laatimassani Ruoveden kesäesitteessä 1988)
3 kommenttia:
Hei, olisi hauska tietää, miksi ne Ruoveden käräjät ovat nykyisin vain markkinatapahtuma. Kulkue ja näytelmä olivat tapahtuman suola. Löytyykö Ruovedeltä enää innokasta talkooväkeä? Näyttelijöitä on pilvin pimein.
Nimim. Ruoveden kesäasukas
Hei,
en tiedä, tuotanko pettymyksen (vai helpotuksen huokauksen?), mutta Armas Luukon (Vaasan historia I) ja Antero Heikkisen (Paholaisen liittolaiset) mukaan tuo Punasuomalaisen kiroama kaupunginkirjuri oli Johan Hansson eli Juho Hannunpoika, joka oli ennen Kristiinankaupungin pormestariksi tuloaan kirjurina Vaasassa ja joutui vaimoineen kahnaukseen Punasuomalaisen kanssa useampaankin otteeseen.
Tosin Punasuomalaisen elämää tutkineena olen sitä mieltä, ettei ole mahdotonta, etteikö hän olisi muitakin kirjureita kironnut. Tällaiseen tietoon en ole ainakaan toistaiseksi törmännyt.
Hei ja kiitos kommentistasi. Ajattelin itsekin, että ajat eivät oikein sovi, mutta sain tästä kyllä hyvän jutun aiheen... Vilppula.com-tietokannassa tuo esi-isäni on kyllä merkitty Vaasan kirjuriksi, joten eiköhän hän ole yhtä ja toista saanut kuulla.
Lähetä kommentti